Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flyover(s) Ringsted igen igen - tilbage til start (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 26/12 2019, 23:47 (1583 dage siden) @ andersj


I den ideelle verden ville man samtidig udrette kurven på banen mod Femern, så der kan køres med 200/250 km/t gennem stationen og videre mod Femern (København-Hamborg på 2½ time må så være indenfor rækkevidde om ikke andet, hvis man også opgradere Nykøbing F - Rødby til 250 km/t, når man alligevel er i gang). Begge tiltag burde kunne finansieres af Femern landanlæg (dvs. af indtægterne fra Femern tunnelen).

Kommentarer?

Poul


Ved 250 km/t vil der være en voldsomt reduktion af kapacitet på hvad der primært kommer til at være en godstogsforbindelse. Banen skal være en højkapacitetsbane og ikke en højhastighedsbane.

Det er fint nok at kunne køre 250 km/t på parallelle jernbaner som København-Køge-Ringsted, Odense-Kauslunde og Hovedgård-Hasselager, men på en jernbane med massere af langsomme godstog, hurtige og langsomme regionaltog og hurtige fjerntog så skaber 200 km/t allerede nok problemer i køreplanlægningen. Det bliver ikke en attraktiv godskorridor hvis togene skal hives ind til overhaling 10 gange på vej fra Øresundsbroen til Hamburg.

.
Nu tænkte jeg sådan set kun på kurven ved Ringsted, som udrettet til 200 km/t ville kunne spare omkring ½-1 minut.
Tilsvarende kunne hentes ca. 1 minut mellem Nykøbing og Femern, hvis man anlagde jernbanen for 250 i stedet for 200 km/t.

Pt. ligger den forventede køretid København-Lübeck-Hamborg på et par minutter mere end 2½ time. Dog med nogen usikkerhed.

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak