Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Førerløse eldrevne BRT til at erstatte Østbanen (Generelt)

af Frank Poulsen, 28/1 2020, 19:44 (1552 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg kan ikke lade være med at undre mig.

Hvis man vil ændre det til busser på samme strækninger som sporene er i dag. Så tænker jeg alle overkørsler også skal være på samme måde. Men hvordan i alverden skal man så sikre at biler ikke også kører der når det er asfalt? Skal der så også være bomme modsat retning... Så først lukker bommene ned for bilerne, og så kan de åbne for bussen, altså længere tid med bomme nede? Og så alt sikkerheden som der nævnes, krydsningsstationer osv. Og så alt regel bureaukratiet! Jeg nægter at tro på det bliver billigere end 600 millioner! Og ja, så er der selvfølgelig Køge station, ingen gennemkørende tog til Roskilde som der ellers var udsigt til. Og hvor skal de vende? Kan sådanne BRT busser kører begge veje, eller skal de bruge stor radius til at vende? Hvor mange busser skal der til for at køre det der svarer til 2 samlede togsæt hvor folk står op i myldretiden? Og hvor tæt kan de køre? De kan vel heller ikke koble. Jeg ser bare bunker af regel bureaukrati der skal opfindes først. Og godkendes i hoved og r... Ligesom Letbanen i Århus brugte flere år på.

Måske man skulle gøre noget for at banen rent faktisk blev udnyttet til endnu flere passagerer. Da der var 4 tog i timen mellem Hårlev og Køge, så var det faktisk hurtigere at tage toget, end at tage bilen i myldretiderne! Men hvor var reklamerne i lokalpressen, omtalen af at det faktisk slet ikke kunne svare sig at tage bilen tidsmæssigt. Reklamere for p-pladser tæt på stationerne. Osv osv osv.

Jeg er lettere rystet over disse overvejelser. Og hvor tit skal asfalten udskiftes? holder den 40 år...

Jeg ved godt mange af de spørgsmål jeg stiller, er noget sådan en undersøgelse skal frembringe. Men synes bare det er spildte penge på den undersøgelse! Indfør dem steder hvor der ikke er skinner mere! Åbenrå - Rødekro eller Vojens - Haderslev, eksempelvis, som teststrækning med førerløs i eget trace, i stedet for at lave en velfungerende bane om til et testforsøg over en række år. Og hvad med de gode værkstedsfasciliteter i Hårlev, så kan man ikke bruge dem, så skal de tog der kører Køge - Roskilde, serviceres andet steds, skal de til Holbæk, så skal det måske udvides. Der er mange ting at regne på! og de husker med garanti ikke halvdelen :(


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak