Et paradigmeskifte for jernbanen (Generelt)

af krabsen, torsdag 06. august, 2020, 09:32 (79 dage siden) @ Poul Brandt

Hmm, har du særlig viden om hvad der sker omkring de nye togsæt. Jeg mener DSB har specificeret 189-200 km/t, men at 200 km/t foretrækkes. Det bør naturligvis ikke forhindre at de vælger højere, bortset fra at vragede leverandører i det tilfælde må kunne klage over at de ikke fik mulighed for at tilbyde deres tog for højere hastigheder.

Hvis udbudet lyder på f.eks. 200 km/t er der vel ikke noget til hinder for, at leverandører byder ind med tog der kan køre hurtigere? ;-)

Det kunne jo tænkes, at besparelsen ved samproduktion med en anden serieleverance af samme type overstiger merudgiften for den højere godkendelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Kulturbaner
Kulturbaner
Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.


 Læs artiklen 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen