Et paradigme skifte for jernbanen (Generelt)
Om tallet lige er 230, 250 eller 300 ændrer ikke på principperne i mit indlæg.
Det er i øvrigt ikke nok at se på accelerationen - der skal også bremses op igen, og det tager typisk længere tid, især hvis passagererne skal opfatte det som behageligt.
Det ændrer da på hvor meget strækning der tilbagelægges på den samme tid og hvor lang den samlede rejsetid mellem eksempelvis knudepunkterne bliver, mener du at passagerer vil opfatte det som ubehageligt at komme tidligere til Aarhus?
Så essensen igen: Den i praksis opnåelige forkortelse af køretiden skal afvejes med meromkostningerne - det er egentlig det der er min synspunkt. Derfor kan man ikke bare sige, at hurtigere altid er bedre..
Jeg synes da klart at omkostningerne ved en forøgelse af hastigheden skal vurderes, men ikke blot som en anskaffelses og driftpris, men også den samlede tid man kunne spare for kunderne i togene, samt antallet af togsæt man ikke ville skulle anskaffe ved at køre stærkere. Men hvis det regnestykke holder, så er hurtigere bedre.