Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport: "Plads til flere tog over Øresund" (2009) (Generelt)

af bastholm, 5/1 2021, 13:36 (1207 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jernbanegodset gennem Danmark er interessant, men først når det bliver økonomisk attraktivt. Her spiller manglen på lokomotiver med ETCS og Dansk samt svensk STM modul en væsentlig rolle. Investeringen i STM er ganske enkelt for høj, og derfor lurepasser alle, indtil der kommer "hul igennem" - enten ved at nogen tager omkostningen, eller at Signalprogrammet forsinkes yderligere, så STM boksen kan afskrives (STM kræver 7 års afskrivning, men skal pt kun bruges i 4 år)

Det kunne gøres billigere ved samarbejde mellem operatørerne. En lille pulje af helt ens lokomotiver kunne få ETCS, dk-STM, og se-STM. Disse lokomotiver skulle så benyttes af alle operatorørerne mellem Malmø og Padborg i de 4 år hvor dk-STM er i nødvendigt på transit strækningen. Når Signalprogrammet er fuldt færdigt, så kan alle øvrige lokomotiver med ETCS komme tilbage. Herved sparer man maksimalt på den dyre dk-STM og den dyre første installation.

De lokomotiver der i dag kører gennem DK, men ikke indgår puljen kan forflyttes til Sverige eller Tyskland de år. Derefter skal de have ETCS, men ikke den dyre dk-STM (og hvis svenskerne installere ERTMS mellem øresund og Malmø godsbanegård, i samme periode, så kan operatørene køre helt til Malmø uden se-STM)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak