Enmandsbetjening fra 9/1-2022 (Generelt)

af bjergged, torsdag 29. juli, 2021, 16:58 (91 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu er strækning til Esbjerg ikke 'en mindre trafikkeret sidebane', det er faktisk en af hovedstrækningerne her i landet, hvis du ikke skulle være klar over det.

Det er vist mest på papiret at Lunderskov-Esbjerg er en hovedstrækning. Reelt set er der vel nærmest kun to hovedstrækninger som DSB og Transportministeriet virkelig prioriterer – København-Aarhus (eller evt. Kbh-Aalborg på en god dag) og Kystbanen.

Strækningen har igen og igen været udsat fra DSBs ledelse moderne form for management: Først forsvandt togføreren på regionaltogene mellem Aarhus og Esbjerg, dernæst fik strækning erstattet IC3 togene med IR4 togene, som slet ikke har samme komfortniveau - sæderne er elendige. I sommeren 2018, hvor der der var problemer med kørestrømsanlægget, var der kun er meget lille antal direkte tog til København fra Esbjerg i en periode på næsten 4 måneder, DSB kunne/ville ikke indsætte IC3 på strækningen.

Ja, som sagt er der ikke så meget “hovedstrækning” over det, når man ser på hvordan der prioriteres.

Nu fjernes så togføreren fra IC-togene på strækningen ml. Kolding og Esbjerg. Nuvel, det er nok ikke det største problem i dagligdagen, men med det elendige materiel DSB køre rundt med, så er nedbrud/nedformeringer og delaflysninger en begivenhed flere gange om ugen. Her kunne en togfører nok gøre god gavn for at hjælpe passagerne - men det vil DSB så ikke længere.

Nej, DSB kæmper jo for at blive statsstøtte-uafhængig om relativt få år, så hver en mønt bliver vendt. Og hvis der endelig skal skæres, så er det vel trods alt ikke det værste sted.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB F685

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017
Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen