Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det kører på skinner for BDK og DSB (Generelt)

af larsht, 29/7 2021, 19:58 (1000 dage siden) @ Jens Hansen

Hvad valg vil du tage Jens?


Et forsøg på et svar Steenth, om end det måske ikke er så konkret? Og med fare for at blive "kørt ned af et damptog".

Grundlæggende har jeg den opfattelse at jernbanen ikke har noget berettigelse, hvis der ikke kører tog. Det betyder så i mit hoved at der skal endog meget væsentlige årsager til ikke at køre tog pga. vedligeholdelsesarbejder.
Og så kunne det være, at der i nogen grad skal satses på interrimsløsninger – læg et midlertidigt sporskifte ind et sted, og kør så hen over det i skridtgang. Det er bedre at toget kører, end at togbussen kører. Her vil nogen trække ”sikkerhedskortet” – og ja sikkerheden skal være i orden og vurderes på fakta og risiko. Det er ikke noget religiøst!

Det kommer ikke til at blive godkendt med passagerer i Europa i dag. Risikoen for personskade er simpelthen for langt over det acceptable. (At den grænse så ligger anderledes andre steder i verden er en anden sag.....)

Og så vil jeg nok mene at der ikke skal udføres opgaver med store trafikale konsekvenser for tæt på hinanden, med mindre de samlede arbejder kan ses ikke vil påvirke trafikken nævneværdigt.

Måden opgaver udføres på kunne der måske også ruskes lidt op i. Er det nødvendigt, som jeg fornemmer det, at Banedanmark sidder for bordenden og meget detaljeret er inde i alle processor? Udbyd f.eks. en sporombygning i ”totalleverance” – den vindende part skal således planlægge, udføre og få opgaven godkendt, før leverance til Banedanmark. Dette kunne kombineres med noget bod-bonus. Færdig før tid, giver måske 5 % i bonus pr. dag og forsinkelser koster så 5 % pr. dag.


Ideen om bod/bonus er ædel og jeg forstår den - men desværre slår den virkelige verden igennem, og de der byder på opgaverne retter så prisen ind derefter, således at buddet bliver på en pris der ligger væsentligt udenfor budgettet - og så kan projektet ikke laves i det oprindeligt planlagte omfang......


Og så skal persontogsoperatørerne som kører på offentlige kontrakter være lidt mere fleksible. Måske skal togene i en (kort) periode køre anderledes, f.eks. vende på steder der ikke normalt vendes på. Eller køre som shuttle imellem stationer, direkte forbindelser brydes måske.

Du mener.....som det gøres i dag?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak