Enmandsbetjening fra 9/1-2022 (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, torsdag 29. juli, 2021, 23:39 (54 dage siden) @ andersj

På Storebælt vil der jo fortsat være krav om togpersonale, men hvordan mener du at ulykken med alt tydelighed viste at togførerne var vigtige?

Havde ulykken sket på en strækning uden togpersonale, som den i princippet godt kunne, så havde passagere været overladt til dem selv og deres eget initiativ. Lokomotivføreren kunne være blevet skadet eller spærret inde i sit førerrum (som vist var tilfældet på Storebælt) og kunne derfor ikke træde til ved en evakuering.

Der er nok en grund til at der kræves en togpersonale i alle togsæt - eller gennemgang mellem togsættene - ved passage af Storebæltsforbindelse. Ikke fordi der er er en større risiko for ulykker, men fordi togpersonalet kan være til utrolig stor hjælp i tilfælde af en ulykke - specielt hvis lokomotivføreren ikke kan hjælpe.

Flyselskaberne kan i princippet også spare kabinepersonalet væk. Deres funktion er udelukkende sikkerhedsmæssigt hos mange selskaber, da der alligevel ikke serveres noget på turen. Kravet er som jeg husker det, et kabinepersonale pr. 50 sæder i flyet. Et krav som er fastsat ved lov og som de ellers nok så kreative lavprisselskaber endnu ikke har fået ændret.

Det fleste evakueringer af fly sker efter en nød- eller sikkerhedslanding, men den kan piloterne vel godt forestå, når du flyet står på jorden og der alligevel ikke skal flyves mere - alligevel har man bestemt af sikkerheden, her i form af kabinepersonale, er vigtigere end penge.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB plakat 1959

DSB plakat 1959
DSB plakat 1959 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
AB M2 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen