Enmandsbetjening fra 9/1-2022 (Generelt)

af andersj @, Aalborg, fredag 30. juli, 2021, 00:29 (55 dage siden) @ Henrik Hansen

På Storebælt vil der jo fortsat være krav om togpersonale, men hvordan mener du at ulykken med alt tydelighed viste at togførerne var vigtige?


Havde ulykken sket på en strækning uden togpersonale, som den i princippet godt kunne, så havde passagere været overladt til dem selv og deres eget initiativ. Lokomotivføreren kunne være blevet skadet eller spærret inde i sit førerrum (som vist var tilfældet på Storebælt) og kunne derfor ikke træde til ved en evakuering.

Togføreren kan også blive gjort ukampdygtig i en ulykke. Ved ulykken på Storebælt var det af uvisse årsager lokomotivføreren der fik åbnet dørene manuelt. Det undrer mig lidt da redningskøretøjerne burde have actions-cards til de enkelte togtyper (det havde vi i hvert fald liggende i køretøjerne hos Beredskabsstyrelsen, bl.a. med info om hvor man kan klippe i vognkassen og hvor man ikke kan)


Der er nok en grund til at der kræves en togpersonale i alle togsæt - eller gennemgang mellem togsættene - ved passage af Storebæltsforbindelse. Ikke fordi der er er en større risiko for ulykker, men fordi togpersonalet kan være til utrolig stor hjælp i tilfælde af en ulykke - specielt hvis lokomotivføreren ikke kan hjælpe.

Flyselskaberne kan i princippet også spare kabinepersonalet væk. Deres funktion er udelukkende sikkerhedsmæssigt hos mange selskaber, da der alligevel ikke serveres noget på turen. Kravet er som jeg husker det, et kabinepersonale pr. 50 sæder i flyet. Et krav som er fastsat ved lov og som de ellers nok så kreative lavprisselskaber endnu ikke har fået ændret.

Det fleste evakueringer af fly sker efter en nød- eller sikkerhedslanding, men den kan piloterne vel godt forestå, når du flyet står på jorden og der alligevel ikke skal flyves mere - alligevel har man bestemt af sikkerheden, her i form af kabinepersonale, er vigtigere end penge.

I begge tilfælde er det fordi en hurtig og korrekt evakuering er vigtig enten i tunnellen (tog) eller pga. de store mængder flybrændstof. Men samtidig må man jo også erkende at metroen kører førerløs og at både S-tog og metrotog stort set i alle byer kører enmandsbetjente igennem tunneller.

Jeg er generelt ikke fortaler for at man fjerner togpersonalet og jeg tænker at fagforeningen bag togpersonalet hos DSB også selv enten bevidst eller ubevidst er med til at smide brænde på bålet. Især sådan noget som let rengøring er man åbenbart for fine til at udføre som togpersonale, med det resultat at en anden personalegruppe - stationsbetjente udfører dette stykke arbejde i nogle tilfælde.
Da DSB frem til 2018 stadig havde de 6 løb til Frederikshavn kørte de enmandsbetjente, men i Hjørring steg en stationsbetjent på som skulle tømme affald og rengøre førerbord. Et job der måske tog 20 minutter ud af den time turen Hjørring-Frederikshavn-Hjørring tog + at der var meget spildtid mellem togene.
Noget lignede sker nu med lyntogene Aalborg-Aalborg Lufthavn hvor der både er en togfører samt en stationsbetjent der udfører den lette rengøring på turen ud til Lufthavnen.
Det sjove ved kørslen til Frederikshavn var at hvis der var stikprøvekontrol så skulle togførerne kører to og to med togene, men var der tale om eksempelvis to IC3-tog på en afgang så måtte der gerne blot være en togfører da det jo ikke var stikprøvekontrol... (Aalborg-Frederikshavn er kun godkendt til enmandsbetjening med et togsæt MF/MG, dog 2xMR)

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med
160 hk dieselrangertraktorer med "Ardelt"-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen