Enmandsbetjening fra 9/1-2022 (Generelt)

af andersj @, Aalborg, torsdag 29. juli, 2021, 21:27 (51 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad er det dårlige ved enmandsbetjening?

Der er da et sikkerhedsaspekt.

Det er jo togføreren der er "kaptajn" på skuden når han ellers er der - og ham M/K der skal koordinere evakuering og andet ved uheld.

Når der ikke er en togfører må det jo være lokoføreren der har den rolle også.


Det interessante er så om du mener at sikkerheden hos Arriva, Nordjyske jernbaner, Lokaltog, Metroen osv. er dårligere end DSB når de kører alle deres tog som enmandsbetjent?


Deres tog er mindre og du kan se igennem hele togsættet. Det er en lidt anden situation synes jeg, men OK - point taken.

Vi kan jo også bruge S-tog gennem røret som eksempel. Dengang man kørte MR, var der også kun en togfører med uanset om toget bestod af et, to eller tre togsæt uden gennemgang.
Men det er alligevel begrænset hvad en togfører kan gøre i et stort tog udover at "dirigere" samt rekognoscere en evt. brand.

Men det vil nok alligevel være yderst sjældent at der er behov for en hurtig evakuering på fri strækning. Ved brand vil man typisk køre til nærmeste station samt evakuere passagerene til en anden vogn under kørsel.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen