Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

strækningsnumre er ikke nødvendigvis paratviden... (Generelt)

af steenth, 17/10 2021, 12:45 (1119 dage siden) @ Per Holm

Men hvis man har en nogenlunde ide om, hvilken strækning stationen ligger på, kan man jo relativt nemt gætte sig til, at AB er Aalborg, og ABL er Aalborg lufthavn:-)

Abl har til fælles med Kjn at de begge (uden at være nabostationer) ligger på "Ny bane". De officielle strækningsbetegnelser 6 og 52 har frem for alskens velmente hjemmelavede betegnelser som "Ny bane" fordelen entydighed.

Selvom den nye bane København-Ringsted mangler en fælles betegnelse. Men TIB angiver København H - Vigerslev - Ringsted.

Til for få måneder siden havde vi i Danmark tre forskellige (togekspeditionssteder) med samme forkortelse "Kjn". En let og hurtig måde at skelne mellem dem er strækningsbetegnelserne 4, 6 og 850, som er hurtigere og sikrere at bruge end at skulle analysere sammenhængen i teksten.

Strækningen 4 hedder i daglig tale Lille Syd og 850 er Køge Bugtbanen. Det er nemt at forstå uden opslag selv om Roskilde - Køge - Næstved og København H - Køge er det, som angives i TIB.

Mine egne "hjemmestationer" ligger på strkn. 21 og 880 af hvilken årsag jeg husker betegnelserne. De fleste øvrige borgere vil kunne leve et langt og lykkeligt liv uden at vide hvad og hvor de pgl. baner befinder sig og kan nøjes med at lære dem efter behov. ;-)

Jeg skulle lige slå strækning 21 op - det var Odense - Svendborg... Problemet at man ikke kan hurtig afkode hvad du mener, når du bare skriver strækningsnumre ud. For tit læser jeg dette forum undervejes i toget, hvor det ikke er lige til at slå ting og sager op.

I gamle dage var der officielle betegnelser angivet i ordre A...

Mvh
Steen

Hele emnet:

RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
Indsend billeder

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak