Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Skæve" stationsforkortelser (Var: strækningsnumre er ...) (Generelt)

af larsht, 21/10 2021, 22:52 (911 dage siden) @ Henning Makholm

Jeg har Lpt fra et indlæg i dk.fritd.jernbaner for adskillige år siden, hvor SVJH du opremsede alle de stationsforkortelse, du kendte, efterlyste nogle flere, samt spurgte efter en forklaring på, hvordan forkortelsen Lpt var blevet til. Det kan også have været Lars Elmvang.


Øhm, aha. Jeg tror nu jeg vil skyde skylden på Elmvang. ;-)

Hehe - jeg vil sige jeg kan ikke ERINDRE at have deltaget i diskussioner om Hovmarken, men det skal da ikke nødvendigvis betyde at det ikke er sket ;-) ;-)

Der er ingen bogstaver til fælles mellem Lpt og navnet på det tilhørende togekspeditionssted.


Jeg fandt den også til sidst -- Hovmarken station på Århus Letbane, som vist tidligere har heddet Lystrup Øst.

Hvad er AVØ så?

Omformerstationer - i det mindste S-banens - betegnes med et stort Ø efter forkortelsen for en station eller et trinbræt i nærheden. Så AVØ er omformerstationen i nærheden af Av (som blev nedlagt for få år siden) og den ligger ikke i nærheden af Avø.


Interessant. På kortet bag i John Poulsens bog om S-banen fra 1984 fremgår den som AVOM. Ved du noget om hvornår og hvorfor man gik over til Ø i stedet for OM?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak