Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud (Generelt)

af Svend, 10/1 2017, 18:17 (2662 dage siden) @ steenth

Så vidt jeg kan se på mærkning af de nuværende dobbeltdækkervogne, kan de godt håndtere andre strømsystemer......

Naturligvis. Spørgsmålet er så, om de også har den komfort og de faciliteter, der forventes af fjerntog. Fx. kan Lint togsæt også køre langt, men det sættes sjældent ind på strækninger, hvor mange rejser langt. Mig bekendt er de nuværende dobbeltdækkervogne købt til brug for regionaltog på Sjælland - ikke til brug i Intercity- eller lyntog. Modsat købes lokomotiver med to strømsystemer næppe til regionaltog i Sønderjylland og Sydsjælland.


Jeg kunne godt forestille mig regionaltog København-Lübeck med dobbeltdækkervogne. Men jeg er enig at det er ikke i Interciy-klassen de har deres force. Over Femern vil der nok kommer togsæt til trafikken imellem København og Hamborg.

Til Skåne har man planer om at anskaffe lokomotiver og dobbeltdækkervogne til at køre fra/til København i stedet for nogle Øresundstog for at få mere kapacitet. Her er kravet også håndtering af 2 strømsystemer.

.
Men der står stadigvæk ikke skrevet nogen steder, at DSB bliver involveret i disse kørsler - sikkert heller ikke fra og til Sverige ......


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak