Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tønder-Tinglev sendes i høring (Jernbanen i dag)

af gaest, 18/3 2017, 12:45 (2596 dage siden) @ Fysikeren

Så lakker det - formentlig - mod enden for Tønder-Tinglev.

Bemærk i øvrigt, at Banedanmark siger/påstår/mener/tror/ved, at alene nyt sikringsanlæg vil koste 232 millioner skatteyderkroner. Nogle gange må det være svært at være politiker, når den form for "rådgivning" er "monopolbelagt".

232 millioner kroner!


232 mio. kr. er ca. 9 mio. kr. pr. km bane. Signalprogrammet ligger i størrelsesordenen 20 mia. kr., og strækningslængden er ca. 2.500 km. Det giver en pris på rundt regnet 8 mio. kr. pr. km.

Nu ved jeg ikke, hvad der koster ved anlægget. Fjernstyring burde ikke blive meget dyrere, stationerne i Tinglev og Tønder bør vel ikke have meget dyrere anlæg end det, de får i forvejen ved en sådan bane. Der er ingen krydsningsstationer undervejs, såvidt jeg ved. Dog er der overkørsler. Videre er banen enkeltsporet, mens landsgennemsnittet vel ca. 1,5 spor pr km. Så det undrer mig lidt, at banens km-pris ligger over landsgennemsnittet.

Dertil komer at sikringsarbejder på baner i drift fordyres af at der skal tages hensyn til driften, eller denne skal omlægges. Uanset om man skal arbejde om natten eller kompensere operatører, koster det. På TT banen kan man arbejde Ma-Fr 8-15, for der er ikke noget der skal kompenseres eller omlægges. Alt andet lige burde udgifterne til sikringsanlæg holde sig under genemsnittet for en almindelig enkeltsporet bane til max 80 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak