Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frederiksberg gamle signalpost i depot hos Jernbanemuseet (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 14/11 2014, 10:08 (3452 dage siden) @ hjeriksen

"var nogen med hår på brystet der erkendte det vi godt viste var stet - nemlig at man havde skrottet Fangel station"

Fangels stationsbygning blev nedtaget af nuv. Odense Bys Museer med henblik på genopførelse i Den fyske Landsby, hvortil det var tanken at anlægge en stikbane fra Od-Svg banen, hvor der så skulle køres veterantog i forbindelse med Jernbanemuseet. Disse palner blev ikke til noget, det er ærgerligt, men bygningen var på den anden side set heller ikke så unik, at der ikke vil kunne findes en anden fynsk stationsbygning, hvis planerne skulle blive revitaliseret.

" -- hvis mnan så forsker i andre forsvundne genstande rant af banernes trylleri kan nævnes Langeliniebroen en noget stor genstand i jern den er hokus-pilokus oss forsvundet - "

Langeliniebroen var en stor vejbro af jern, som på grund af brøstfældighed blev nedrevet 1992. Det var tanken at genopføre den, men da der ikke kunne findes sponsorer til at istandsætte den, valgte man at lade den erstattet med en letbygget cykel- og fodgængerbro. Den gamle bro har aldrig været lagt til side med henblik på genopførelse som museumsbro. Det er selvfølgelig drønærgerligt, at man overhovedet forsøgte at redde broen og ikke bare skrottede den uden at gøre forsøget, og jeg kan godt forstå, hvis du føler dig snydt.

"så jeg ville nu ikke være alt for skråsikker på at man har sikret dennne meget fine bygning fra Frederiksberg. "

Nej, men uden at turde udtale mig om Steffs skråsikkerhed, så tror jeg, at chancerne for, at Frederiksberg-posten en dag bliver genopført på museet i Odense, er ganske gode. Som bekendt har en meget stor del af bygninger på f.eks. Frilandsmuseet og Den Gamle By i Århus ligget på depot i flere årtier, inden de er blevet genopført. Jeg kan for min del ganske skråsikkert sige, at der er gode chancer for, at Jernbanemuseet rent faktisk har nedtaget signalposten med henblik på senere genopførelse, og ikke bare for at drive et småsadistisk narrespil med godtroende jernbaneentusiaster.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak