Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Capp ikke i Det Gule Palæ (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/11 2014, 12:35 (3460 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Jeg har fået fortalt at indendørsoptagelserne stammede fra Glostrup Kmp. Måske derfor den gittermast, jeg ved det ikke."

Glostrup Kmp. (den gamle post) lå på 1. sal i stationbygningen, og der så hverken sådan ud eller var skråvægge. Det husker jeg tydeligt fra det år, jeg i mine yngre dage afsonede på stedet. Den "nye" post lå i hovedbygningens stuetage bag ganske almindelige vinduer og ligner på ingen måde filmscenerne. Posterne vendte ud mod nærtrafikperronen og perrontaget, og der var der ingen gittermaster.

Philips Depeseventy har lagt dette glimrende foto ud i Facebook-gruppen "Gamle København", taget da han arbejdede på Gb i 1989/90. Kmp "Tårnet"s skrå vægge er synlige:

[image]

Philips oplyser også, at: "Desuden, var det ikke der (han mener formentlig "Tårnet"/Det gule Palæ. MFL) Olsen Banden på Sporet blev optaget, men en til lejligheden opført bygning umiddelbart nord for selve KMP. Den bygning har været revet ned i mindst 30 år."

EVP har fotograferet nordsiden af Det Gule Palæ i 1964. Bemærk skuret:

[image]

Her omtrent samme vue taget fra filmen. Bemærk skurene a la kolonihave. Er de "Det Gule Palæ version 2.0"?:

[image]
[image]

"Ozzie" har fotograferet i 2006 (sakset fra EVP's side). Det originale skur ses stadig, men filmkulissen er borte:

[image]

De fremgår af billederne, at der ikke står nogen mast heller ud for "Det Gule Palæ version 2.0", så indendørsscenerne må være optaget i en kulisse på et indtil videre uidentificeret sted. Gittermasten taget i betragtning kan det være en kulisse opført et sted på Gb, med plads til lyssætning, filmteknikere, sminkører osv. Filmens øvrige locations taget i betragtning kan det også være en kulisse på godspladsen i Gl, hvor der også var gittermaster, men ikke i Gl kmp.

Scenerne i filmen kan således nok siges at være optaget ved Det Gule Palæ, men ikke i Det Gule Palæ.


Med venlig hilsen

M:-)rten

-----------------------------

Tak for de smukke ord, Morten (næste indlæg).

Indtil videre har ingen talt imod skitsen, men jeg kunne da selv have tanken, om scenerne kunne være optaget diagonalt modsat i lokalet, altså med køkkenet mod nordøst/Vestbanen. Det passer dog ikke med trapper/-erne (hvad passer i det hele taget :-)), men som jeg ser det, var der også kun udadhældende vinduer mod nordøst, men lodrette vinduer mod indkørselen/sydvest. Der var skråthældende "kasketskygger" ved begge "gavlviduer" (se foto lige ovenfor).

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala

[image]

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak