Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frederiksberg gamle signalpost i depot hos Jernbanemuseet (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 12/11 2014, 23:36 (3455 dage siden) @ hjeriksen

"Ser til min overraskelse at man mener at Jernbanemuseet ligger inde med en signalpost - er der nogen der har fulgt op på dette ?"

Det drejer sig om Frederiksberg stations vestre signalpost. Da DSB stod for at skulle rydde stationsarealerne i 1996 eller '97, blev bygningen på et tip fra en entusiast ved Jernbanemuseets foranledning nedtaget af professionelle bygningskonservatorer og opmagasineret i nogle godsvogne; ikke sten for sten, men i blokke, som vi har set det med f.eks. Frilandsmuseets Øresundvej station. Bygningen var på nedrivningstidspunktet Danmarks ældste eksisterende signalpost. Den er så vidt vides opført, da stationen fik sit første sikringsalæg i 1882/83. Det var den daværende museumsledelses tanke, at posten skulle genopføres på museumsterrænet i Odense, forsynes med et mekanisk centralapparat og med adgang for publikum illustrere den tids sikringsteknologi. Erling Nederland nåede vist at udarbejde en fin plan over, hvordan det hele kunne komme til at se ud. Den blev publiceret i et af museumsårsskrifterne sammen med en hovedtegning af posten. Sidstnævnte kom til at danne udgangangspunkt for et hollandsk produceret resinbyggesæt i skala 1:87 (Artitec). Jeg har ikke hørt, at museet skulle have kasseret bygningsdelene, så jeg formoder, at de fortsat ligger i depot efter normal dansk museumspraksis.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak