Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Capp ikke i Det Gule Palæ (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/11 2014, 12:16 (3459 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nedenfor har jeg forsøgt at indtegne/-skrive nogle af de "elementer", der ses i optagelserne (eller ikke ses)! ! ! Sammenhold med billederne i Morten Fl´s indlæg.

[image]
<-- Mod sydvest/indkørselen ----- Mod nordøst/Ingerslevgade/Vestbanen/haven og flagstangen :-) -->.

Med rødt har jeg forsøgt at placere filmens to sportavler, "Hovedtavlen" og Bavnehøjtavlen på skrå i baggrunden. Bemærk, at dens ene/forreste hjørne kommer helt ud i flugt med det bagved værende vindue mod Engahvevej.
(Hvis vi skal tage hensyn til trappens/trappernes placering (virkelighedens og filmens)må det være vinduet mod Enghavevej, og dermed er filmens tavle placeret mod virkelighedens nordvest/Ingerslevgade og Vestbanen.

Med blåt er antydet filmens trappeløb (parallelt med Enghavevej) og det "påklistrede køkken hvor man lunede smørkagen.

Med grønt er antydet placeringen at hhv. det gamle 12/46-apparat og den nye 1953-tavle.

------------

Jeg har i de seneste dage talt med tre af de, der havde deres gang i "Tårnet" dengang, --de to som tjenestegørende, den tredie som "tilsynsførende". Alle siger samstemmende, at der blev ikke foretaget optagelser i "Tårnet" - der var simpelthen ikke tilstrækkelig sammenhængende tid til at man kunne have filmfolk til at optage film og opretholde lokalets funktion som kommandopost samtidig.

Der er i tråden spurgt, om der var kakkelovn i lokalet dengang. Det var der, men petroleumsfyret, ikke en ovn af den viste type. Det er formentlig også derfor, at man ikke i filmen ser den store gamle skorsten.

(Baseret på fotos - jeg har ikke set filmen i anledningen.)

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala

[image]

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak