Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Capp ikke i Det Gule Palæ (Generelt)

af cslundsten, 8/11 2014, 00:18 (3460 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

" "Nogen" må have et foto... "

Nu dæmrer det lidt mere hos mig: Glostrup Fjern tavlen var placeret parallelt med sporene, som betjeningen sad med front ud imod, mens Glostrup Nær tavlen var placeret til højre for fjerntavlen og vinkelret på sporene, dvs. med vendesporet på tavlen placeret ud mod sporet. Det kan selvfølgelig have haft en betydning for udformningen af tavlen, men umiddelbart virker det mest logisk på mig, at de to tavler må have været orienteret ens i forhold til hinanden. Desværre har jeg ingen fotos.

Jeg har forgæves forsøgt ad bagvejen at fremskaffe tegningen over Glostrup Nærs sportavle. Men jeg blev gjort opmærksom på at SODB for 1969-anlæggene indeholder en tegning af den. Og den er så vidt jeg kan se ganske identisk med sportavlen i filmen.

Hvor den har befundet sig under optagelserne skal jeg til gengæld ikke kloge mig på...

Mvh
Carsten Lundsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak