Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Klippekortet (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 16:07 (3366 dage siden) @ steenth

"Morten - kildehenvisning til tro!"

Steen - der er i citationstegn henvist til et svar fra DSB: 'at det har de ingen planer om'. Citationstegn markerer i dansk retskrivning citater, tale eller udtryk, så derfor spørger jeg naturligvis efter kilden til det anførte. Troen går - som teksten er formuleret - alene på, at DSB ikke "helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort", og det da klart, at man kan tro dette, hvis DSB et sted har svaret, 'at det har de ingen planer om', som det er oplyst.

"10 turs klippekort hos DSB giver ca. 25% rabat. På rejsekortet skal mindste rejse 4 rejser i måned over Storebælt for at få 10 % og 10 rejser i en måned for at bare at matche klippekort rapport på 25%. Det er et problem!"

Med DSB Orange gives der over Storebælt op til 60 % rabat i forhold til en DSB Standard-billet + pladsbillet for en voksen. Det er så et begrænset antal billetter på bestemte tidspunkter og dage, men hvad får dig til at tro, at DSB og de øvrige trafikselskaber ikke vil lave tilsvarende gode tilbud på Rejsekortet, hvis markedet tilskriver det?

Der kan sagtens sælges ledig kapacitet via Rejsekortet, såfremt Rejsekortets priser og rabatter bliver så ublu, at de ligefrem resulterer i passagerfrafald og indtægtstab for trafikselskaberne. Hvis folk fravælger toget og tager i bilen i stedet, så er det almindeligt købmandsskab, at man justerer på priserne for at lokke kunderne ind i sin butik. Den slags justeringer kan trafikselskaberne – med hjælp fra de til enhver tid siddende politikerne – meget lettere foretage ved at skrue på knapperne på Rejsekortets pris- og rabatstrukturer, end det hidtil har været muligt med de med analoge klippekort og periodekort, hvor taksterne normalt kun er blevet justeret én gang årligt. Rabbater kan gives, når det er hensigtsmæssigt. Movia giver eksempelvis i øjeblikket en pæn rabat, hvis folk bruger deres Rejsekort uden for myldretiderne, og det er der mange, der er glade for. Når DSB giver så store rabatter på enkeltrejser som op til 60 % på en Orange afgang, er der for mig at se intet belæg for at hævde, at DSB ikke i fremtiden vil yde tilsvarende store rabatter via Rejsekortet, hvis det er nødvendigt for at sælge ledig kapacitet i togene. Hvis man så med rabatgivningen kan flytte nogle af passagererne fra de stærkt belastede myldretidstog over i tog med god plads - og det kan man ikke med et klippekort, hvor man giver 25 % rabat, uanset at folk står som sild i en tønde - så er Rejsekortet for samfundet som helhed den optimale måde at fylde togene op på.

"Optjeningsprincipperne er designet efter de daglige bruger og ikke efter måske en gang om måned tager på familiebesøg eller lign. Man får med DSB desværre ingen rabat på rabattrin 0 - og med de sidste prisjusteringer skal man i endnu større grad tjekket om man skal købe en alm. billet eller bruge sin rejsekort, når man rejser med DSB."

Optjeningsprincippet betragter jeg jf. ovenstående ikke som den eneste mulige rabatform i Rejsekortet på sigt. At det er uhensigtsmæssigt med forskelle mellem alm. billetter og rejsekortprisen, kan vi sagtens blive enige om. Jeg har hele tiden ment, at prisniveauet for enkeltrejser på Rejsekort i alle rejserelationer burde sættes lidt under prisniveauet for analoge enkeltbilletter, så man kunne gøre det grundlæggende attraktivt at bruge Rejsekort frem for papirbilletter og klippekort. Men det man så åbenbart ikke kunnet se fidusen i. Da man i sin tid indførte HT-takstsystemet var prisniveauet generelt sat lavere, end hvad det hidtil havde kostet at købe særskilte billetter til bus og tog. Det var der så nogle af de rejsende, som var utilfredse med, da de kun brugte toget og ikke havde behov for at skifte til bus, mens andre strømmede til den kollektive trafik, fordi deres rejse blev billigere, når de skulle bruge bus videre, og endnu billigere, når de rejste på de nye klippekort. Der kom en ganske pæn passagerfremgang ud af den øvelse, og den slags successer kunne Rejsekortets deltagere godt bruge lidt flere af. Men måske er det simpelthen for dyrt i forhold til, hvad man får ud af det i form af nye kunder. Imagetabet er nok ikke tilstrækkeligt til at begrunde et lavere Rejsekort-prisniveau.


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak