Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC? (Generelt)

af Gæst42, 16/12 2019, 22:23 (1593 dage siden) @ KKLD

Her tænker jeg så om det er bedre at spare vendesporet i Carlsberg væk og i stedet for have Linje H vende hvert 10. minut i Østerport. På den måde er der direkte tog til Valby, København H, Nørreport og Østerport som er de travleste stationer og som har regionaltog og metro.

Det store problem med den løsning er at det nok vil kræve mere materiel, løsningen med vendespor ved Carlsberg kan laves med samme materielbehov som den nuværende Frederikssundsbane.

Derudover er de ekstra tog i røret er lidt fugle på taget, selvom det naturligvis er blevet lovet højt og helligt. Vendesporet på Carlsberg kan for et relativt lille beløb give store gevinster hurtigt og uden at vente på CBTC der er "lige om trapperne", næsten til at forveksling med et andet projekt der også var lige på trapperne i et årti.

Når vi så en dag får CBTC i røret så må vi håbe at passagerudvekslingstiden er faldet tilstrækkeligt efter Metrocityringen at det giver plads til flere tog, men jeg vil gerne se det før jeg tror det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1827
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak