Alstom skal installere ERTMS i 77 ET-/X31-togsæt (Generelt)

af steenth, fredag 27. marts, 2020, 08:58 (1 dag, 21 timer, 28 min. siden) @ Henrik Hansen

På 'Lille syd' har overgangen til ERTMS bevirket, at togene nu har svært ved at overholde deres køretid, så der ofte er forsinkelser på 5-10 min - det er vel ikke ligefrem en succes, hvis køreplanen skal ændres til længere køretid pga. ERTMS ?

Der var i starten problemer med forsinkelser... hvor bl.a. krydsningen tit blev flyttet fra Gadstrup til Havdrup. Køreplanen er ikke blevet ændret.

Problemet ved ERTMS (og CBTC) er den meget restriktive bremsekurve som der ned bremses efter. Hvis der ligger en overkørsel i udkørselsenden på stationen hvor et tog skal standse, så bliver indkørselshastigheden meget lav pga. den korte sikkerhedsafstand til overkørslen, hvis overkørslen er usikret.

Problemet er det er kørsel imod overkørsler, som ikke blev tændt. Jeg har kørt nogle gange på strækningen og jeg er de fleste gange kommet til Roskilde til tiden. Og det er i nordgående retning problemet var. Så må være taget hånd om det problem. Jeg kan se også der ikke bliver skrevet om problemer i samme omfang, som blev i starten.

Den første gang jeg var med i den retning var der problemer med at komme ind på ERTMS strækningen. Men det var en af de første dage, hvor man møder flere problemer. Et formål med at få det i drift er at få praktisk erfaringer med det, så bliver bedre til at håndtere det, så man kan undgå problemer eller bliver bedre til at håndtere de problemer, som er i den daglige drift.

Så enten skal man accepterer en meget lav indkørselshastighed og en usikret overkørsel, så trafikken kan passerer. Alternativt skal overkørslen sikres tidligere, men så vil det give en unødvendig lang nedlukning og dermed kødannelser.

Før de gik over til nyt signalsystem, så blev overkørslerne tændt imens toget var på vej. Så det er et spørgsmål at vælge hvad man gør.

SR75 er mere fleksibel i den forbindelse, men da ERTMS sigter mod automatisk drift, så er en meget restriktiv bremsekurve nødvendig.

Hvad er forskellen i bremsekurve imellem ATC og ETCS? SR75 håndtere ikke bremsekurve teknisk, men er nogle regler. Mig bekendt, så er farepunktet det samme sted med både ATC og ETCS, hvis overkørslen ikke er sikret. Forskellen på netop den strækning, at der ikke var ATC, som ville have overvåget nedbremsningen, hvis kørslen ikke var sikret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder
Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen