Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

s-tog på østbanen? (Generelt)

af ThomasTT, 28/6 2020, 12:29 (1360 dage siden) @ Frank Poulsen

Stop nu det med S-tog videre. Koster langt mere end bare at få fixet de skinner! Fokuser på at få dobbeltspor fra Køge til Køge Nord udfletningen, så der kan laves langt mere effektive køreplaner med effektive skift i Køge til hurtigtog til København via Køge Nord. Der er mange ting der kunne forbedre langt mere end dårligt komfortable s-tog hele vejen...


Jeg sætter det netop som en forudsætning, at der skal være mere komfortable forhold. Det har heller ikke noget med skinnerne at gøre. De skal fikses uanset hvad. Et "midtvejsskifte" ved køge N vil dog være voldsomt dræbende for pendlere, og blive fravalgt hvis tidsbesprelsen er næsten ingenting. Så vil det være mere logisk at køre i bil til Køge nord.

Lokalbaner er nødt til at forholde sig til en fremtid, hvor det handler om adgangen til de større byer, ikke prisen på en bil


Det er jo faktisk heri jeg er dybt uenig. Jeg mener jo man skal have det dobbeltspor. Så kan man bruge midterperronen inde på selve Køge station så tog fra Næstved og Østbanen kommer ind samtidig, og så hurtig skifte lige over perronen, og så kører de efter hinanden til henholdsvis Kbh og Roskilde... Det skifte tager 3-5 minutter. Maks. Og man kan skifte begge veje, for folk fra Haslev siden skal jo måske også mod Roskilde, som de jo har været vandt til.

Og tage bilen til Køge Nord... Du glemmer vidst den massive køkørsel der i myldretiden netop er ind gennem Køge by... Det kan slet ikke betale sig. Jeg synes faktisk Lokaltog har været elendige til at markedsføre hvor nemt og hurtigt det HAR (bemærk HAR) været fra Hårlev til Køge. Mange parkerer bilen i Køge, ovre ved Junckers, langt fra stationen, efter deres indførte betalingsparkering tæt på stationen. Parker dog i Hårlev når du kommer fra området, tæt på stationen, nogle afgange var nede på 11 min til Køge... Du skal regne mere tid fra byskiltet til Køge, til stationen, parkere, gå over til perronen og lige have lidt buffertid... Og hele vejen gennem strandskoven syd for Køge går også langsomt og så har du stadig en del minutter fra Hårlev til Strandskoven...

Så nej jeg mener bestemt ikke man skal kæmpe sig hele vejen gennem Køge by i bil ud til Køge Nord lige så nemt. Men at der er langt bedre muligheder hvis man gør det fornuftigt hele vejen igennem med diverse renoveringer, og tilpasninger og køreplaner!

Korte skift eksisterer ikke. Se på hvordan det fungerer. 10 minutter før skift er den typiske passagerer begyndt at pakke ting sammen og fem minutter før ståes der i kø klar til at forlade toget. Så kommer selve skiftet og så ellers finde sig til rette i det nye tog. En masse tid spildt. Arbejdstid/fritid er blevet til spildtid. Der er en grund til, at man ikke laver hurtigt skift i odense, hvis man rejser aarhus-kbh på trods af, at det i minutter ville betyde næsten intet i forhold til rejsens længde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Jernbanebøger

På sporet af Italien

På sporet af Italien. Pris 60 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak