Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

s-tog på østbanen? (Generelt)

af My1201, 29/6 2020, 12:45 (1359 dage siden) @ ThomasTT

Et yderligt skifte kan ikke sammenlignes. Det smadrer ikke en rejse. Jeg husker en museumsdirektør ( tror jeg) der bor i horsens og pendler til københavn. Jeg gætter på, at det ville ophøre, hvis der skulle skiftes i odense. Men om rejsen slutter med et skifte til metro er uvæsentligt, og uudngåeligt og vel egentlig ønsket. Det er en god ting, at der udvikles bedre måder at komme til og fra stationer. Det er den egentlige rejse, der ikke skal ødelægges.


Det er jeg så ikke enig med dig i. Et skifte til metro eller bus i København kan smadre lige så meget af rejsen, som et skifte gør i Køge. Så nej, det er ikke uvæsentligt. Det er også en del af den daglige rejse og hverken metro, bus eller S-tog kan bruges til at arbejde i (= spildtid).

Og så skal vi ikke glemme, at Østbanens kunder i forvejen skifter til/fra S-tog eller Lille Syd i Køge. De er langt mere interesseret i, at Banedanmark får lavet "højhastighedsbanen" færdig, så de kan komme til København på under 30 minutter fra Køge (og selvfølgelig opgraderet Østbanens egne skinner), end de er i at få S-tog.


Hvis man forestiller sig tre typer rejser af hver ca en times varighed

A 50 min med tog + 10 min gåtur. Intet skifte
B 50 min med tog + 10 min til skifte og et par stop i metro
C 2 x 20 min med tog + 10 til skifte mellem dem og 10 min gåtur

Formelt set er kun A uden skifte og dermed anderledes end B og C . i praksis er det A og B, der er ens og uden et reelt skifte. Det er C der er problemet. Det er her rejsen bliver kaotisk, og hvor egen tid bliver til spildtid, og hvor det faktisk for en pendler kan koste flere timers afbejdstid samlet hver uge.


Så herved har du lige skudt Østbanen ned!
Thi kommer man andre steder fra end Hårlev - så er det en transport som vil bestå af 2 nogenlunde lige lange rejser. Først til Køge, så S-tog til København eller skift til Lille-Syd. Begge noget som tager mere end 10 min.


Ja men jeg skyder da også østbanen ned. På sigt. Hvis man ikke kommer til kbh. Ok, køge er ikke lille by og får man nye skinner, skal banen nok overleve årtier frem. Men herefter tvivler jeg, hvis man ikke kommer til kbh. Og det må selvfølgelig gerne ske længe før

Sådan set ikke uenig.
Problemet her er blot at den nye bane mellem Ellebjerg og Ringsted er anlagt med kun 2 spor.
Så der bliver ikke kapacitet til alt det man gerne vil have til at rulle.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak