Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)

af KKLD, 10/3 2022, 13:18 (778 dage siden) @ anho

Jeg finder det fuldstændigt urealistisk at en ombygning af perronhøjder skulle kræve lukning af en jernbane i op mod et år, når man har mange eksempler på at man andre steder i landet kan bygge en ny perron ved siden af en jernbane i drift uden overhovedet at skulle reducere betjeningen. Vi har ligeledes også set at man både på fjernbane og på S-bane kan udskifte signalsystemet mens der er aktiv drift, og så udføre selve skiftet med en weekend-nedlukning.

Men det som rent faktisk kan volde problemer, derimod, er ændringen i sporlayout mellem Hellerup og Klampenborg, som der lægges op til for at man kan opnå retningsdrift. Det kræver større omlægninger af spornettet ved begge disse stationer, som godt kunne tage lang tid at udføre.

Hvis man derimod valgte at indføre linjedrift på de 4 spor mellem Hellerup og Klampenborg (Linje F til Klampenborg ad de nuværende Linje C-spor, to andre S-togslinjer op ad Kystbanen til Nivå og Helsingør henholdsvis), så kunne man slippe afsted med blot en længerevarende blokering af det nordgående S-togsspor mellem Hellerup og Charlottenlund, hvilket stadig gør det muligt at opretholde 20-minuttersdrift i den tid hvor arbejdet står på. Så slipper man også for en del ekspropriering ved Ordrup Station.

Hvad er retningsdrift?

Så Linje F forlænges til Klampenborg med stop i Charlottenlund og Ordrup?

Hvordan skal Linje C køre?

Linje H er vel hvad du tænker på som kunne forlænges fra Østerport?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere
DSB MZ1454

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak