Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)

af anho, 13/3 2022, 21:31 (775 dage siden) @ KKLD

Jeg har ikke lavet nogen konkrete planer; jeg har bare konstateret hvor ombygninger vil være nødvendige. Det er meget omfattende ombygninger vi taler om, hvis man gerne vil have både streng retningsdrift og tog til Sverige via Kystbanen og en H-H forbindelse, som der blev lagt op til.

På nuværende tidspunkt ser det sådan her ud:

<- S mod København
<- S mod Ringbanen
-> S mod vendespor (kan også køre til Nordbanen og til Klampenborg)
-> S mod Nordbanen
-> S mod Klampenborg
<- R mod København
-> R mod Kystbanen

Det fungerer helt fint i nuværende setup, men hvis man skulle omlægge alle S-togene til samme system som fjernbanen og også have retningsdrift, bliver man nødt til at omlægge det. Der blev foreslået at køre fjerntog ad Kystbanen og videre til Sverige - disse fjerntog skal flyttes ind til midten, så de er flankeret på begge sider af S-tog. Så er spørgsmålet bare hvordan man bedst gør det? En mulighed kunne være:

<- S mod København
<- S mod Ringbanen
-> S mod vendespor
<- R mod København
-> R mod Sverige via Kystbanen
-> S mod Nordbanen
-> S mod Klampenborg og Kystbanen

I dette eksempel kan Ringbanen ikke længere fortsætte mod Klampenborg og/eller Lyngby, da det ville kræve at den krydser ind over regional/fjerntogssporene. En anden mulighed kunne være:

<- S mod København
<- S mod Ringbanen
<- R mod København
-> R mod Sverige via Kystbanen
-> S mod Nordbanen
-> S mod Klampenborg og Kystbanen

Her ville S-togene fra Ringbanen skulle ankomme direkte ind i et af sporene mod Nordbanen eller Klampenborg- og Kystbanen. Det ville til gengæld ikke være muligt at vende og køre tilbage til Ringbanen, uden at krydse regional/fjerntogsspor.

I begge scenarier vil det kræve en ombygning af den eksisterende udfletning nord for Hellerup, og i scenarie nr 2 vil det også kræve en ombygning af udfletningen syd for Hellerup.

Hvis man dropper fjerntogene til Sverige via Kystbanen burde det dog blive noget simplere. Stadig noget ombygningsarbejde, men langt fra samme omfang. Har dog ikke lige overskud til at udarbejde en sporplan over det scenarie lige nu, især når jeg generelt synes det ville være spild af tid og penge at ombygge S-togene til fjerntogsstandard til at begynde med.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak