Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)

af anho, 9/3 2022, 12:59 (779 dage siden) @ Morten Beck

For mig at se er det skarpt bundet op på om der bliver bygget en S-togstunnel nr. 2 i København, om det så bliver som Ekspresgruppen foreslår eller via Hovedbanen.

I så fald kan man øge frekvensen til 8 tog i timen på hver enkelt S-togslinje, og der vil være kapacitet til overs til også køre dette kørselsmønster op på Kystbanen. Kystbanen får en markant forøget frekvens (fra 4 til 8 tog i timen på Helsingør-togene, og fra 2 til 8 tog i timen for Nivå-togene), og som passager kan man komme hen til betydeligt flere destinationer uden behov for skifte, inklusive Rigshospitalet og KU.

Ombygning af perroner vil være lidt besværlig, men ikke uoverkommelig. Med en perronlængde på 230 meter på Kystbanen kan man køre med 5-vogns dobbeltdækkertog og stadig kun fylde 150 meter - så man kan forhøje de resterende 80 meter først, skifte til S-togsdrift (hvor den højere frekvens opvejer den kortere toglængde), og så bagefter forhøje det resterende. Signalsystemet kan man altid ændre senere, da det er muligt at have tog med to forskellige signalsystemer. Hvis man kan skaffe to-strømstog der ikke er for tunge til Kystbanens broer, behøver man ikke at skifte strømforsyningen ud heller.

Men den absolut største fordel er den bedre frekvens. Selvom passagererne ofte siger ting i retningen af "skidt med at det kun kører hver halve time - hvis bare det så kører til tiden", så viser alle erfaringer at høj frekvens er det absolut bedste værktøj til at trække folk over i toget og væk fra bilen. Komforten, som ganske rigtigt er lavere i S-tog end i de nuværende regionaltog, har væsentligt mindre at skulle have sagt i forhold til passagertal, på de korte strækninger. Derudover kører S-tog også med en rettidighed på 95 %, hvor Kystbanen typisk ligger mellem 70-80 %, og i sidste måned var det kun omkring to tredjedele af alle passagerer der ankom til tiden.

Men for at det kan give mening, så skal der først bygges en S-Tunnel 2 under København.

Fordele:
Højere frekvens
Flere destinationer uden skift
Højere frekvens
Meget bedre rettidighed
Højere frekvens

Ulemper:
Ringere komfort
Mulig trængsel i togene under ombygningsfasen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1139
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak