Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)

af steenth, 9/3 2022, 21:21 (779 dage siden) @ Nicolai12

Jeg kan klart se flere ulemper end fordele ved s-togs drift på kystbanen.
S-togene får nye tog fra 2029 og det bliver jo førerløse S-tog.
Men ingen ved sådan rigtigt hvordan togene bliver og hvor en god rettidighed de kommer til at køre med.
Nu skal vi jo tænkte på der ikke findes nogle systemer i verden hvor man kører på så lange strækninger med førerløse tog.

Det er kun førerløse s-tog du nævner....

Jeg har talt med flere kilder som siger det kommer til at koste kassen hvis man ombygger kystbanen til S-togs drift samtidig med at strækningen lukkes ned i omkring 1 års tid og det gør bare at mange af passagererne desværre forsvinder.

Noget det som skal undersøges er pris og hvordan det kan gøres. Selvom prisen muligvis er høj, så regner man også om det kan betale sig samfundsmæssigt. Hvis det er samfundsøkonomisk et godt projekt, så bedst at man udfører man det. Og man regner også den ulempe med at banen skal ombygges.

Hvem siger overhovedet det bliver en succes med førerløse s-tog?
Det kunne sagnets blive en ny IC4 skandale.

Man bygger videre på CBTC. Så reelt er meget af det dyre på plads. Og man står ikke helt på bar mark. Systemet er både designet til førerløse tog og bruges i praksis. Spørgsmålet er mest de systemer, som skal tjekke om sporet er frit, som den største opgave

Nu kan man jo ikke skyde skylden på kystbanen har kørt så elendigt her i januar måned.
Banedanmark har haft problemer med sporerne i januar måned så man eksempelvis måtte køre med langsom hastighed på cirka 4 kilometer af strækningen og det har så gjort der er kommet en hel del forsinkelser.

Forsinkelser på Kystbane har været et emne alt den tid har jeg fulgt det.

Jeg tror mere på løsningen i fremtiden på kystbanen med det nye materiel coradia stream som DSB får her i 2024 sammen med Dobbeltdækkervognene.
Begge af disse tog har nogen virkelig gode egenskaber til at komme hurtigt op i fart samtidig med at de kan tage rigtig mange passagerer på en gang.

Nyt materiel løser ikke de problemer, som er på Kystbanen. Det er driftsformen, som skaber forsinkelserne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak