På tur med H 800

af Steffen Dresler, 1/8 2012, 17:29 (4297 dage siden) @ ove

Godaften Ove.

Både DSB Litra R II og DSB litra H I og H II var i princippet standardlokomotiver med en mængde fællesdele.
Derfor var førerhusindretningen (bl.a. anbringelse af manometre mv.) på papiret ens. Og denne standardisering slog sig også igennem på DSB litra R I og DSB litra S med de ændringer af førerhusenes form og størrelse nu gjorde det nødvendigt at ændre.
Udvendigt var der dog forskelle på førerhusene på litra R II byggede hos Borsig og dem byggede hos Frichs, hvor førstnævnte havde knækket side lige under vinduer og op samt derfor selvfølgelig også en skrå førerhus front.
Måden at anbringe manometrene på, blev også anvendt ved den senere litra T i.f.m. ”fordanskningen”.

Mfg

Steffen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak