Avatar

Linieblok Aarhus H-Hasselager 1934 - på prøve

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 01. november, 2013, 20:19 (1995 dage siden) @ Georg Schmidt

Strækningen Århus-Hasselager har altid haft min interesse, især det sikringstekniske.
Der var kun mellembloksignal for sydsporet ca. 400 meter syd for blokposten i km 103,572 for enden af det ca 400 meter lange stykke hvor banen kun steg ca 3,9 promille så godstogene kunne tage lidt fart til det sidste hårde stykke på 10 promille til Hasselager.

Linieblokken Århus Hasselager har eksisteret siden HHJ kom til i 1884 med ombygning i 1917, 1935, 1957 og 1976. Især placering af fremskudt signal foran bloksignalet i Viby har interesse, det stod vist i starten lige foran overkørslen (400m) og hvornår blev det flyttet ud til 800m (måske 1936 sammen med det fremskudte for I-signalet i Kongsvang der kom på en signaludligger 200m nord for overkørslen)?
AM signal i nordsporet kom først med den automatiske linieblok i 1957.

Kære Georg

Fandt denne i arkivet. Klik på billedet for højere opløsning.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
B-Cirkulære, 2. Distrikt, 15. September 1934 vedr. Ibrugtagning paa Prøve af Linieblokken Aarhus H - Hasselager. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-522/Thomas Boberg Nielsen.

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen