Projekt. 1D1 Strømlinet eksprestogslokomotiv fra Frichs
Djævlen ligger altid i detaljen.....
Bemærk totalvægten, som jeg læser til 163 tons.
Da DSB omkring 1937-38 undersøgte muligheden af at bruge store diesellokomotiver, var der lidt bekymring over vægten og om drejeskiverne kunne klare denne vægt. Det viste sig, at drejeskiverne var udlagt for 150 tons, men det kunne tillades at gå 5% op - altså 157 tons.
Ergo, Bays lokomotiv ville umiddelbart være for tungt til DSBs drejeskiver.
Et andet forhold er metervægten, som ikke måtte overstige 8 t/m.
Hvis vi bruger akselafstanden til længden, så fås 163/19,45 = 8,38 t/m - altså lidt mere end baneafdelingens grænse.
Efter Asgers oplysning om at Bay havde set på "Coronation" typen i England, så måtte jeg lige finde lidt fotos af denne type (de indfødte kalder den også typen for "Duchess-class", om end nogle lokomotiver blev navngivet efter byer, da LMS løb tør for hertuginder).
Jeg må indrømme, at strømlinjebeklædningen på Bays lokomotiv minder gevaldigt om den engelske type, men ellers er lighederne ikke mange.