Förbränningskammare
NB: Det forøger overfladen i fyrkassen, gør den ellers noget ud over dette og hvorfor ville man (P.R. Wagner) ikke anvende dette i Tyskland? (når nu alligevel hatten er af
Damplokomotiver er ikke just mit speciale, men jeg ville lede lidt i følgende grunde om end der kan være andre.
- Kulkvalitet. Kul er ikke bare kul - så måske mente tysken, at med de kul han kunne få, så behøvede hans maskiner ikke sådan noget.
- Damplokomotiver har alle dage været meget kundespecifik. Ofte bygget ud fra diverse funktionærers holdninger/patenter/erfaringer.
Forbrændingsteknisk kan jeg godt se fidusen ved en længere brændvej. Det er lidt af samme grund at murbuer sættes i fyrkassen; ellers ville flammer/varme tage den nemmeste tur væk fra fyrkassen (læs: fise direkte i røgrørerne). På den måde bliver en god del af den bagerste fyrkasse ikke udnyttet ordentligt. At murbuen også hjælper på antændelse af kullenes gasser og dermed kullene gør bare sagen bedre.