Projekt. 1D1 Strømlinet eksprestogslokomotiv fra Frichs
God eftermiddag
Bays udkast var jo nok det største og mest ambitiøse damplokomotivprojekt nogensinde gennemført i Danmark.
Bay skriver bl.a. i sin begrundelse ”et projekt til en ny lokomotivtype, som i en overskuelig fremtid vil kunne yde det arbejde, man vil stille den”. Dette bl.a. med baggrund i ”at litra E langt fra er sin danske opgave voksen”.
Og m.h.t. hovedmålene af lokomotivet vælge disse, ”således at lokomotivet så vidt muligt helt eller uden ændringer af nuværende forhold ved banelegeme, depoter og værksteder kan anvendes overalt på og ved de påtænkte strækninger” (Nyborg-Fredericia, Padborg-Fredericia-Frederikshavn). Herunder bl.a.:
• Akseltryk 18 tons.
• Kunne stå på en 20 m drejeskive
• Overholde konstruktionsprofil
• Kunne anvende nuværende vandkraner
Dog var det ikke muligt at overholde en mindste totallængde over puffer, i.f.m. depoter, værksteder med skydebroer mv.
Sluttelig forsvares anvendelsen af en strømliniebeklædning med maksimalhastighed på 120 km/t og vil ikke fordyre beklædningen væsentligt, da kappen mellem denne og kedlen vil være en udmærket isolation, så at den normale isolation kan bortfalde.
Bay skriver ikke noget om beregninger af det dynamiske akseltryk eller metervægt, hvorfor jeg tænker, at dette ikke har været et problemgivende område i forbindelse med beregningerne af hovedmålene for projektet.
Her til sidst kan vi så kun afvente at hele projektet med alle planer bliver digitaliseret og udlagt på ”Jernbanearkivalier”. Der vil være rigeligt med info til glæde for de teknisk kyndige læsere her på siden, tror og håber jeg.
Men husk, det var et eget privat projekt uden ønske om realisation i virkeligheden og gennemført uden FRICHS eller DSB viden jf. det af W. Bay dengang i 1990 overfor mig opgivne.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler