Projekt. 1D1 lokomotiv fra Frichs och Nohab

af Oversmeden, 19/8 2019, 10:44 (1712 dage siden) @ Steffen Dresler

Krigen kom ivejen for yderligere undersøgelser og efter krigen var det ikke en option mere (traktionsudvalget og køb af BR 50ÜK/litra N).

Næ, krigen var brudt ud, men Danmark var ikke besat - endnu.
I øvrigt var undersøgelserne foretaget i trækkekaftudvalget med deres betænkning af 1939. Der var ingen anbefaling af køb af lokomotiver udefra i dén betænkning.
Altså er det vigtige i brevet at prisen er "til underrettelse".
Vel ikke helt fjollet at DSB ville se hvad en given type kostede og sammenligne med Frichs priser? Bare lige for at sikre at Frichs ikke var for grove i deres prissætning.

Trækkekraftudvalget var et internt DSB udvalg og må ikke forveksles med traktionsudvalget.
Trækkekraftudvalget havde deltagelse af både generaldirektøren, maskinchefen og trafikchefen (og et par stykker mere jeg ikke lige husker). Bestilling af H-maskiner og MK/FK (1 stk) er faktisk begge udløbere af trækkekraftudvalgets arbejde, men mellemregningerne er bestemt ikke kedelige, for der blev kikket på mange lokomotiver.

Efter krigen havde mangt og meget ændret sig. Tyskland var reelt 4 besættelseszoner og først i 1949 begyndte der at komme klarhed over sagerne med dannelse af de 2 tysklande.
Traktionsudvalget blev nedsat i 1951, hvor DSB var godt i gang med at forhandle med Nohab om 1101-1104.
Købet af litra N skete for at få noget trækkraft til godstog - hurtigt. Der var ikke tid at vente på at Frichs fik bygget "noget".
Man kunne kalde det et panikkøb...for DSB havde en idé om at fremtidens trækkraft ikke var damp. Men om det var diesel eller el; det var der ikke helt enighed om på det tidspunkt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak