Projekt. 1D1 lokomotiv fra Frichs och Nohab - langt svar

af Steffen Dresler, 29/8 2019, 18:47 (1702 dage siden) @ Oversmeden

Godaften til Oversmed mv.

Sådan umiddelbart synes jeg også, at det ud fra det vedhæftede i tråden, samt de skrivelser jeg har adgang til, at ”Trækkekraftudvalget (TU)” er en ”nymodens” opfindelse fra omkring sommeren 1939. Selvfølgelig har der eksisteret ”noget” før dette TU og hvor der er truffet beslutninger, men muligvis i andet regi og under et andet navn. Kunne bl.a. forestille mig Distriktschefsmøderne. Men jeg kan også først se udtrykket TU i.f.m. de indledende fægtninger omkring anskaffelsen af et nyt godstogslokomotiv i slutningen af 1930´erne.

Jeg har foretaget en udregning for ”Ming. Andersens” damplokomotivprojekt til ud fra de opgivne tal, til at have en trækkraft i krogen på 15.795 kg. Om der er et ”forbillede” til Ming. Andersens lokomotiv kan jeg ikke umiddelbart finde. Men det er da nogle gevaldige ”propper” (cylindre) der er sat på den maskine!!
Sammenlignet med DR BR 41 havde denne TRODS hele 20 kg. i kedlen kun lidt mere trækkraft i krogen, nemlig på 15.818 kg.
Til sammenligning havde DSB litra H I (og senere H II) 12.300 kg trækkraft i krogen.

Det er jo så tilsyneladende Ming. Andersens damplokomotiv (15.795 kg i krogen) og DSB litra H I (12.300 kg i krogen), der har ”kørt” et sammenligningsgodstog ud fra kendte parametre. Disse tal kender vi jo ikke, det er jo bl.a. forbrugt vand og kul/km., dampeevne og andre faktorer ud over tidsfaktoren som er udregnet til Ming. Andersens fordel med en tidsbesparelse på 23 minutter. En årsag til det ”kun” er 23 minutter kan være denne, at litra H med de mindre drivhjul faktisk var en rimelig hurtig starter!

Som man kan læse umiddelbart og senere fremkomne informationer, bliver man enige om, at et nyt og større lokomotiv ikke er en option, tidsmæssigt, økonomisk og FRICHS, men en yderligere anskaffelse af litra H I, dog med de moderniteter man nu kan indbygge uden at der er tale om en nykonstruktion.
Men så skal også love for at der bliver eksperimenteret med at forbedre dampeevne, dampforbrug og ydeevne på de værende litra H og R (II), forskellige udgangshætter, indsatser i udgangen i skorstenen, forskellige former for ristestænger i fyret o.s.v.

Tak for synet af dokumenterne, Oversmeden har vel ikke hvilken pakke eller pakker det drejer sig om på RA?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak