Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporvogne (Jernbanen i dag)

af Lars Kongshøj, 1/2 2015, 04:25 (3375 dage siden) @ mss-logoff

Det er helt klart at er der ikke plads til både sporvogne og biler, må man tildele dem hver sine korridorer.

Hvor der plads. Stort set al persontrafik ad Nørrebrogade per cykel eller bus.

I et nyanlagt net skal de selvfølgelig ikke køre i blandet trafik!
Det er en meget væsentlig faktor i alle nyanlæg af sporveje/letbaner i disse år, bare se Ring 3 planerne, eller planerne fra Odense og Århus (dog er der vist et lille stykke med blandet trafik i den Århusianske plan).

Cyklisterne kører alligevel hvor det passer dem, så man må som med bilerne begrænse cykelstiernes plads hvor det er nødvendigt.

Ja, og man har lige gjort cykelstierne bredere på Nørrebrogade og der er et stærkt lokalt ønske om færre biler.

Ved Nørreport er en stor del af den indvundne plads ved reduktion af kørebaner inddraget til cykelparkeringsøer. Det er måske nok dejligt for cyklisterne, men ærligt talt ikke en særligt smart udnyttelse af pladsen. Man er gået fra møgforhold til luxusforhold for cyklisterne.

Hvad tror Morten Kabell vil mene om det? Nu har man endeligt fået skabt tålelige forhold.

Skal en sporvejs/letbanelinie i fremtiden føres ind til Nørreport, er netop denne del af arealerne ideelle at inddrage til stoppested, og vil nok også blive det. Her kan man også lave vendemulighed for tovejsvogne.

Vendemulighed på Nørreport. Ja, det skal nok give kaos.

En videreføring ad Vester voldgade til Rådhuspladsen og Hovedbanegården vil dog også være logisk, her er pladsforholdene også til det: I midterrabatten ad Vester voldgade som førhen, og så via Jarmers plads til Rådhuspladsen, naturligvis også i reserveret areal.

Det er Nørre Voldgade + Vester Voldgade eller H C Andersensboulevard, du tænker på.

Men planen er urealistisk. Man kan ikke bygge et så lille sporvejsnet, der fungerer. Der skal være mulighed for omkørsel hvis noget går galt. Mindst to radiallinjer og to tværlinjer. Plus ekstra spor udsatte steder. Finde et egnet sted til remise og spor til denne.

Herfra kan man lave reserveret areal ad Vesterbrogade frem til Hovedbanegården.

Og Sundvester Plads.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak