Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så er der hul igennem til Hovedbanen (Jernbanen i dag)

af LasseG, 1/2 2015, 13:45 (3375 dage siden) @ mss-logoff

Desværre ville Københavns kommune kun have letbane/sporvogne på Frederikssundsvej og ikke på Nørrebrogade - så nu har man fået den "gode idé" at 5A skal være en BRT-linje...

http://myldretid.dk/nyheder/nr/876


Ja det er totalt ulogisk kun at føre letbanen ind til Nørrrebro station, alt den omstigning man vil have folk til at foretage når nu al forskning viser at direkte forbindelser er bedre.

"Logikken" består i at Cityringen kommer til at stopper ved både Nørrebro station og Runddelen derved vil det kun være den inderste del af Nørrebrogade hvor der vil være mere end 600 m* til en station .

Mener i øvrigt heller ikke at det vil være en god idé med en sporvogn i Nørrebrogade - På Tagensvej er der fint plads men ikke Nørrebrogade.

En eventuel Sporvogn bør mindst være gravet ned imellem Nørreport og Hulgårds plads.

*600 m er et mål som diverse myndigheder bruge i diverse kort.

Men BRT kan dog være et godt første skridt i retning af letbane. Når først arealerne er sikret og befriet for kloakledninger m.v. i den del af vejen, vil det blive en meget hurtigere (og billigere) affære at lave det til letbane.

Tvivler på at det nogensinde kommer til at ske hvis man (endnu engang) skal grave Nørrebrogade op ligesom den er lige nu.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederSvenska-lok
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak