Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så er der hul igennem til Hovedbanen (Jernbanen i dag)

af ThomasTT, 1/2 2015, 09:21 (3375 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Er der nedlagt nogen bustoppesteder? Jeg kan ikke komme tanke om nogen, bortset at linje 29 blev nedlagt efter metroens åbning, men åbnede senere som linje 30. Men en del ændringer på busnettet for at få ruter forbi en metrostation."

Ja, der er nedlagt ruter som følge af metroens åbning, andre er afkortet og omlagte, og der er nedlagt adskillige stoppesteder rundt omkring i byen.

Eksempler på nedlagte ruter er linje 10, der før metroen skabte direkte forbindelse mellem Tagensvej-Fredensgade-Sølvgade-Dronningens Tværgade-Store Kongensgade til Kgs. Nytorv, og linje 42 og 43, der fra Nørreport videreførtes ad Gothersgade til den indre by, men først blev afkortet til Nørreport og siden er reduceret til blot én linje.

Tværlinjen linje 40, der tidligere kørte til Islands Brygge-Artillerivej, er afkortet til Vesterport, hvorfra man så kan tage S-toget til Hovedbanegården, hvis man fra bussen skal videre med f.eks. Lyntogene, om end én afgang i timen fortsætter fra Vesterport forbi Hovedbanegården og videre til Kløvermarksvej.

De steder, hvor man kan skære busruter væk med metroen som begrundelse, gør man det med hård hånd, fuldstændig uden hensyntagen til, at der også er folk, der har behov for at stige af og på mellem f.eks. stationerne Nørreport og Kgs. Nytorv (linje 42 og 43), eller i Sølvgade-Borgergade kvarteret (linje 10), hvor man godt nok har fået en linje 26, som imidlertid er en tværlinje i modsætning til den gamle linje 10.

Der vil komme meget mere buslinjeslagtning, når CityRingen åbner.

Med venlig hilsen

M:-Drten

men der sker jo også "buslinieslagtning" i mange andre byer uden metro.
Typisk ønsker man færre linier men til gengæld større hyppighed, så den offentlige transport blive et bedre alternativ for flere, fremfor at være et dårligere alternativ for alle. For mig at se er det den helt rigtige filosofi. På sigt burde der så også dannes grundlag for at de travleste buslinier omdannes til letbaner.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak