Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanens problemer – kunne man vende på Østerport? (Jernbanen i dag)

af mpp, 23/1 2019, 19:43 (1919 dage siden) @ Casper

Man kan også hæve kapaciteten ved at køre med tog i to etager, hvilket også er det man planlægger når Nivå–Kbh–Køge–Næstved bliver sat i drift. Grunden til at der ikke er mere samdrift mellem Kystbanen og det øvrige Sjællandske regionalstogsnet er, at kun nettet mod Sverige og Slagelse er elektrificeret. Det giver dårlig mening at fortsætte Kystbanetogene til Holbæk, Kalundborg eller Nykøbing. Efterhånden som elektrificeringen af nettet skrider frem vil det dog ændre sig, hvilket giver nogle nye muligheder.

Med det nye signalsystem og diverse projekter man har kig på kan man hæve kapaciteten Østerport–Kbh H til 17 tog i timen i hver retning. Problemet generelt er, at hvor man mod Syd/Vest kan køre i 3-4 retninger kan mod nord kun køre i en retning. Med det nye signalsystem kunne man "snildt" lade flere tog køre mod nord fra Østerport. At vende togene på Østerport giver ikke meget mening, da det alligevel ikke giver plads til nye tog nordfra.

Med åbningen af cityringen og den nye bane til Ringsted vil man allerede i år se store løft af den kollektive trafik og efterhånden som de forskellige projekter bliver afsluttet og nye tog leveret vil der ske et løft i kvaliteten alle steder – fjernbane og s-bane. Så mon ikke der nok skal komme styr på Kystbanen også?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak