Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanens problemer – kunne man vende på Østerport? (Jernbanen i dag)

af mikedk2100, 24/1 2019, 11:48 (1919 dage siden) @ Svend

Det er korrekt, at man kan bygge hele Østerport om, så der bliver plads til et perronspor (for til tog fra/til Kystbanen), men det løser ikke hele problemet og medfører stadig gener for passagererne. Hvis vi ser bort fra det sidste (!!) kunne man også vælge at vende nogle af togene i Klampenborg (f eks tog fra/til Nivå) og andre i Hellerup (myldretidstog).
Pendlerformanden har vel snart bidt så meget i bordkanten, at han ikke har flere tænder tilbage i formunden. Først ryger den direkte forbindelse til Lufthavnen og derefter (hvis disse forslag bliver gennemført - og de er fjollede nok til at blive det) den direkte forbindelse til det centrale København.

Jo bevares, men der kommer jo en metro lige om lidt, og man må vel forvente, at nogen af dem nordfra vil skifte på Østerport for at komme til Østerbro, Frederiksberg eller Kongens Nytorv området. De kan selvfølgelig stadig gøre det, selvom Kystbanetogene kører til København H eller længere. Det kunne dog spare "Røret" for nogle tog, hvis man valgte at vende 3 af togene i timen (som Casper foreslår).

At vende toget i Hellerup eller Klampenborg vil alligevel spærre 1 (af de kun 2) perronspor i 10 minutter, derfor var min tanke bag, at det var bedre at gøre det på selvstændigt endespor på Østerport, hvor der samtidig er metro til hele byen.

Men der er da ingen tvivl om, at det bedste ville være, hvis togene kørte direkte derhen, hvor folk vil, uden skift, til tiden og at man kunne stole på det. Sådan er virkeligheden desværre bare ikke.

Min tanke var lidt et system a la Stockholms nærtrafik. Her skal man også skifte, hvis man rejser med Roslags-, Saltsjö-, Lidingö- eller Nockebybanan. Til gengæld er alle 4 baner isoleret, så forsinkelser andre steder fra kan undgås på de baner - eller omvendt, en forsinkelse på en af de baner spreder sig ikke til alle andre. Hvad de også har gjort på deres 3 tunnelbana-linjer. Noget man også kunne savne på S-banen her i København.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak