Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanens problemer – kunne man vende på Østerport? (Jernbanen i dag)

af Svend, 24/1 2019, 11:00 (1920 dage siden) @ mikedk2100

Jeg ved ikke lige hvor smart det er at vende på Østerport med tog, der kommer fra nord. Eneste mulighed er at gøre det ved perronen, hvor man så skal holde og fylde i 10 minutter eller mere. Så er der lige pludselig ikke så meget kapacitet på stationen...

Tog fra Hovedbanen, der skal vende på Østerport, gør det enten ved at rangere ud i vendesporene nord for stationen eller ved at køre videre til Helgoland. Så spærrer de ikke for andre, mens lokomotivføreren går i den anden ende, laver ibrugtagning, bremseprøve mv.


Der er jo også den tænkte (men sikkert urealistiske) mulighed at inddrage de 3 opstillingsspor, som ligger nogenlunde parallelt med de nuværende spor. Her kunne man jo fjerne det midterste og lave en ø-perron, så der var 2 spor mere til de tog, der kommer fra nord og kunne have endestation på Østerport. Så vil det ikke gå ud over kapaciteten på den nuværende station i nævneværdig grad.

Ønsker man mere plads, så kunne man jo også inddrage parkeringspladsen til jernbanen igen.

.
Det er korrekt, at man kan bygge hele Østerport om, så der bliver plads til et perronspor (for til tog fra/til Kystbanen), men det løser ikke hele problemet og medfører stadig gener for passagererne. Hvis vi ser bort fra det sidste (!!) kunne man også vælge at vende nogle af togene i Klampenborg (f eks tog fra/til Nivå) og andre i Hellerup (myldretidstog).
Pendlerformanden har vel snart bidt så meget i bordkanten, at han ikke har flere tænder tilbage i formunden. Først ryger den direkte forbindelse til Lufthavnen og derefter (hvis disse forslag bliver gennemført - og de er fjollede nok til at blive det) den direkte forbindelse til det centrale København.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak