Schleswig-Holstein bestiller 55 batteritog hos Stadler (Generelt)

af andersj @, Aalborg, onsdag 19. juni, 2019, 20:00 (588 dage siden)

Fra december 2022 skal 55 Stadler Flirt Akku erstatte Alstom Lint togsæt på følgende strækninger syd for grænsen:

  • Kiel-Lübeck-Lüneburg
  • Bad Oldesloe-Neumünster-Heide-Büsum
  • Kiel-Husum
  • Husum-Bad St. Peter Ording
  • Kiel-Rendsburg
  • Kiel-Eckernförde-Flensburg

Det er første ordre på Stadlers batteritog der får en rækkevidde på 150 km. Der er tale om to-vogns togsæt med 124 siddepladser og kan oplades gennem de eksisterende køreledninger der findes på mange af endestationerne. Stadler står også for vedligeholdelsen i 30 år, og bygger derfor værksteder i Rendsburg og Neumünster.

Det her er en rigtig spændende ordre, og batteritog er oplagte til næste gang strækningerne i Midt- og Vestjylland skal i udbud. Lad os håbe at Bombardier og Siemens også får ordre på batteritog, så der kan komme lidt konkurrence. For små dieseltogsæt har Alstom i dag nærmest monopol, hvilket også viste sig i priserne på det tilbud Midtjyske Jernbaner fik på 4 Lint togsæt til 200 mio. kr. hvor Nordjyske Jernbaner kun skal betale 110 mio. kr. for deres option på 4 Lint.

Der kommer mere information om togene fra Stadler efter stand-still perioden på 10 dage, men en del kan læses i en pressemeddelelse fra Schleswig-Holstein: https://www.schleswig-holstein.de/DE/Landesregierung/VII/_startseite/Artikel2019/II/190...

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billeder
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen