Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stop for lastbiltrailere over Storebælt (Generelt)

af OLL, Ballerup, 16/1 2021, 10:41 (1197 dage siden) @ Morten

Jeg tænker, at vindpåvirkningen på Sprogø også kan spille ind. Landskabets udformning kan gøre, at vinden rammer vognen uheldigt skråt nedefra, hvis den presses op af kystsikring eller en skrænt. Måske er det netop på Sprogø hvor påvirkningen er værst, og vognene trækkes ud af låsen?

Men grundlæggende har vi vel denne diskussion, fordi låsen er for dårlig. Havarikommissionen udsendte i 2019 en sikkerhedsadvarsel angående den lås, der var involveret i 2019 ulykken. Man kunne ikke klart se om den var låst, hvis man fulgte fabrikantens anvisning. Procedurerne blev så strammet op. Denne gang er det så en anden type lås men samme princip, hvor der låses om kongeetapen.

Mvh
Morten

Mindes ved uheldet i 2019 at der blev vist et overvågningsklip fra mundingen ved Sprogø hvor man kunne se at traileren allerede der var hoppet af låseskamlen og hang ud over vognsiden.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak