Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DB Cargo bliver interwievet i TV-Avisen om hændelsen (Generelt)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 17/1 2021, 04:43 (1195 dage siden) @ Mo 568
redigeret af Kaj Aage Holdt, 17/1 2021, 05:05

Der er rigtig mange som mener at vinden var årsagen. Det var den ikke. Havarikommissionen har dokumenteret at en korrekt låst trailer ikke kan blæse af en lommevogn. Årsagen var at trailere ikke var låst, som følge af mangelende smøring af låsen på skamlen.

DB Cargo Scandinavias pressechef, Jan Wildau, udtalte i et interwiev i DR's 'TV Avisen 18:30' d. 15. januar følgende:

"(..) så har vi ansvaret for at have lovligt materiel og at betjene det efter foreskrifterne, og så har vi også et ansvar for at byde ind med diverse forslag til hvordan vi kan forbedre sikkerheden i Danmark. Der er ikke noget der tyder på i denne her sag at vi ikke har haft materiel der var lovligt og fungerede som det skulle, var vedligeholdt som det skulle være og som i øvrigt var betjent korrekt. Derfor så er det store spørgsmålstegn nu i øjeblikket hvordan kan det være, at på trods af, at vi gør præcist hvad det er meningen, at vi som brugere alligevel oplever en situation som den vi gjorde i onsdags."

Han udtaler efterfølgende:

"Jeg tror ikke der er nogen i dette land der er i tvivl om at vinden på Storebælt den kan være farlig. Vi ved jo at det blev undersøgt for to år siden hvor vidt der er andre steder i Europa hvor vi har oplevet noget tilsvarende, altså hvor helt almindelig lovligt materiel det har det med at blæse af. Det ikke foregået i Europa i mange årtier. Der bliver kørt med 30-40.000 vogne af denne her slags og det sker simpelthen ikke andre steder, men det sker på Storebælt. (...)"

Indslaget og interwievet kan ses her 05.06 inde i udsendelsen: https://www.dr.dk/drtv/se/tv-avisen-18_30_-danmark-faar-faerre-vacciner-end-lovet_23192...

Jeg står i hver fald tilbage med den opfattelse at det ikke kan være DB Cargos ansvar og at de ikke kunne have gjort noget som helst for at forhindre dette. Til trods for der kører mange vogne af typen T3000e gennem landet i forskellige jernbanevirksomheders tog, så er det bemærkelsesværdigt nok lige netop DB Cargo Scandinavias ene indenrigs trailertog der oplever disse specielle vinde der bare lige løfter trailerens kongertap op og ud af skamlen. Noget det ellers ikke er så lige til selv med en truck og et korrekt vertikalt træk hvis traileren er korrekt låst i vognens skammel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
DSB MY1107

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak