Om 250 km/t over Lolland og Femern (Trafikpolitik)

af steenth, søndag 11. april, 2021, 21:24 (74 dage siden) @ Poul Brandt

Kombinationen af ovenstående, en kort sydlig omfartsbane ved Ringsted, forenkling af København H og den besluttede nye tunnel i Tyskland mellem Femern og fastlandet vil reducere rejsetiden København-Hamborg pænt under den ellers planlagte 2½ time og dermed tættere på de 2 timer, som erfaringsmæssigt fuldstændigt udkonkurrerer flytrafikken mellem to byer, og dermed reducerer CO2 udledningen markant.

.
Jeg tror ikke du har regnet på hvormange der i et almindeligt år med "normal" flytrafik rejser med fly mellem CPH og Hanborg - det er ikke ret mange. En jernbane med reducerede køretider kan få flere til at rejse mellem de to byer, og det giver altså ikke i sig selv en CO2-reduktion, snarere tværtom. Om der kommer en tilstrømning til jernbanen afhænger af noget så simpelt som pris og rejsetid - flyselskaberne har vist vejen ved at vise at komforten ikke er den betydende parameter på 2-3 timers ture.

Nej jeg har ikke regnet. :-) Pointen er at alt andet lige vil nogen skifte fra fly til tog, når toget bliver hurtigere.

Hvis skal flytte folk fra flyt til tog, så må transporttiden ikke overstige 3 timer. Og de store destinationer med fly fra København er London, Amsterdam, Paris, Frankfurt. Der kræver en del investeringer i Tyskland, som ikke kommer foreløbig. Og alligevel vil det ikke være nok til at de vil flytte folk - det simpel hen for langt væk. Det er kun folk med god tid, som bruge toget. Men det er muligt til Stockholm inden for 3 timer, når Sverige får brygget de baner, som den har tanker om. Og Berlin ligger på grænsen til at det kan lade sig gøre - der er en del trafik der til. Men det er mest turrister, hvor pris spiller en stor rolle....

Men prøv regn på nogle køretider for hele rejsen... For en opgradering i Danmark er ikke nok, hvis der bruges en mængde køretid syd for grænsen på strækninger, hvor der ikke er gjort noget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

DSB F654

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen