Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af anders_vejby, 6/1 2022, 01:27 (853 dage siden) @ andersj
redigeret af anders_vejby, 6/1 2022, 02:03

Letbanedrift til Aarhus Ø giver kun mening hvis den fungere som endestation for en anden længere linje - eksempelvis Brabrand-linjen. Det ville ikke give mening at køre i pendulfart mellem Aarhus Ø og Aarhus H, det er ruten for kort til og passagergrundlaget for lavt.

Enig, derfor håber jeg også at Brabrand-linjen bliver til noget.

Selvom man i nogen grad kan sammenligne Aarhus Ø med Nordhavn, så er afstandene fra Aarhus Ø til resten af midtbyen væsentlig kortere end i København. Så de fleste vil nok enten cykle eller gå mellem Aarhus Ø og lokationer i midtbyen. Kunder til kollektiv trafik vil nok i høj grad være dem der skal længere væk end midtbyen, men mange små rejsestrømme er vanskeligt at planlægge noget kollektivt efter.

Nogenlunde enig, men de gange jeg har været i Aarhus har jeg virkelig savnet muligheden for at tage letbanen til Aarhus Ø.

Østbanetorvet ligger ret tæt på området, men Linje 1 kører kun hver halve time (nogle gange kun hver time) og fra Nørreport eller Skolebakken tager det omkring 20min. for at komme helt ind til Aarhus Ø, hvis jeg husker rigtigt. Det er klart at de fleste nok cykler eller går for at bevæge sig rundt i nærområdet, men en letbaneforbindelse ville skabe muligheden for at tage toget ind til midtbyen og så skifte til andre linjer. Bussen kunne selvfølgelig også klare opgaven, men en letbane ville medføre højere komfort og kapacitet, gøre det nemmere at skifte til tog eller andre letbanelinjer og, som en del af Brabrand-linjen, formentlig også køre hyppigere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak