Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/9 2017, 17:55 (2426 dage siden) @ andersj

Jeg har faktisk tidligere i år været nødt til at undskylde, at mine pris lå under det forventede....det skal ikke ske igen :-)

Som skrevet af de andre, er det ikke lige helt til at sammenligne priser på busser og priser på tog. Primært på grund af regelgrundlaget (meget solide konstruktioner) og levetiden.

Priserne for visse togtyper går faktisk ned i disse år, for den teknologiske udvikling og lidt mere "afbalancerede" TSI krav, gør det nemmere, at producere og godkende tog. Men der er stadig lang vej endnu.

Skulle vi nærme os en sammenligning med busser, så lad os kigge på sporvogne/letbanekøretøjer. Her består en 32 meter lang FLEXITY2 vogn (leddelt sporvogn med fem led) med en kapacitet på 221 passagerer af 24.123 stumper fra 6.000 ordrenumre og 250 underleverandører. Materialerne udgør 85% af den samlede produktionspris. Dertil kommer omkostninger til løn, produktionsmaskiner, lager, transport, dokumentation, oplæring af personale, godkendelser og finansieringsomkostninger (der er gode rabatter til kunder, der lægger en stor udbetaling, så cash-flow er positivt).
Der er ca 1.700 FLEXITY vogne i drift og 1.800 flere i ordrebøgerne. Så der ER tale om samlebåndsarbejde - også selv om hver enkelt by, skal have sit eget kendetegn. Der hvor der kan effektiviseres, er primært i aftalerne med underleverandørerne, hvor rammeaftaler og optimale betalingsvilkår mm. giver den marginal, der giver ordren.

Togleverandørerne tjener på bundlinien mellem 4 og 8% af omsætningen før ekstraordinære omkostninger.

På fjernbanen er billedet noget nær det samme - her dog tilsat betydelige omkostninger for godkendelser (homologering) især båret af de mange TSI, EN normer og forordninger, der generelt reducerer et togs "salgs-tid" til max 7 år, inden du skal opdatere iht de opdaterede normer.
Godkendelses- og udviklingsomkostningerne for nye el-tog, løber op i mellem 500 og 1.000 mio Euro - inden toget kører med passagerer.

Tog designes normalt til 30 års drift - primært grundet diverse patenter og rettigheder. Normalt vil et tog kunne holde ca 40 år, inden det er forældet og dermed problematisk at finde reservedele til. Hvis du insisterer, kan du kører med tog i mange flere år, men vedligeholdelsesomkostningerne bliver høje.

Mvh
Lasse
Bombardier

P.S: Rammeaftaler og optioner bruges også til at sikre godkendelser. Materiel på en rammeaftale skal normalt kun godkendes een gang, og efter det regelgrundlag, der var gældende ved første ordre. Dette sparer meget tid og mange penge. Dertil kommer at rammeaftaler reelt er en reservation i produktionskøen, der skal betales for, hvis man aflyser. Dette giver så til gengæld en bedre og mere løbende produktion, hvilket også afspejler sig i prisen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak