Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)
Og hvis man ser på Danmark har det vel ikke ligefrem været nogen forbedring at det er blevet EU-udbud...
Men det skyldes alene almindelig inkompetence hos ordregiverne.
Eksempelvis kunne man have sikret sig at Ansaldo ikke kunne vinde IC4-udbuddet, ved at lave udbuddet som "økonomisk mest fordelagtige udbud", kræve referencer leveret som del af udbuddet og give solide minuspoint for tog, der ikke fungerede.
Hermed kunne Ansaldos problemer med Göteborgs sporvogne, der rustede efter 2 år og NSB type 72 tog https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Class_72 have givet dem så mange minuspoint, så de ikke havde vundet.
Så havde vi fået Siemens BR 605 i stedet......
Der er mange skrøner omkring valget af Ansaldobreda. Det var skam det "økonomisk med fordelagtige tilbud", idet prisen var "en del hundrere mio" lavere end buddet fra ADTranz, der med IO4 konceptet var det andet tog, der kom i "finalen". Ingen var dog i stand til at bevise, at det italienske bud var "for lavt", og da anskaffelsesprisen vægtede umådeligt højt (også et ret unikt dansk koncept), valgte man altså, som man gjorde.
BR 605 (der er bygget af et Bombardier/Siemens konsortium), var ikke inde i loopet omkring IC4 - og det ville også være et alt for dyrt tog til dansk brug.
/Lasse