Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvorfor er jernbanemateriel så afsindig dyrt?! (Generelt)

af Futfar, Kajerød, 10/9 2017, 18:21 (2420 dage siden) @ Peter Christensen

Hvis mener at DSB var med i forhandlinger om EMD-licens, så er du ude på yderest tynd is......
I øvrigt har EMD aldrig givet produktionen af dieselmotoren fra sig; alle EMD maskiner er produceret i USA.
De motorer Nohab, Henschel, SAFB m.fl. brugte i lokomotiverne, blev leveret i en stor trækasse.

At befinde sig på meget tynd is, er jo ikke særlig rart, så, - uden at anvende meteorlogiske begreber - vil jeg da gerne retledes, hvad angår div. licenser vedr. levering af MY, MX og MZ lokomotiver til DSB. For ifølge dit indlæg, er jeg jo helt galt afmarcheret. Som du beskriver det, er samtlige motorer leveret fra EMD - formentligt i hver sin emballage - og ingen af de nævnte lokomotivfabrikanter, har fremstillet motorene til disse loks. Er det korrekt opfattet?

Hvis ja, er der meget jeg ikke helt forstår, for det vil jo så sige at - i dette tilfælde NOHAB - kun har leveret dele af disse loks, men ikke selv fremstillet motorene? På licens forstås?

Da de nævnte loks ligeledes havde flere forskellige danske underleverandører, hvad har NOHAB så egentlig leveret? Og, ikke mindst, på hvilke licenser? Og hvorfor mener du ikke at DSB "sad med ved bordet", da disse loks skulle anskaffes?

Dette indlæg skal ikke opfattes som værende provokativt, men hvad jeg indtil nu har tilegnet mig af læsestof, hvad angår de af DSB anskaffede loks, stemmer ikke helt overens med det du beskriver i dit indlæg.

Men så igen, jeg kan jo tage fejl....

--
Med venlig hilsen Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak