Frit til SI signal - hvorfor indførtes den.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/2 2016, 12:27 (2990 dage siden) @ A. Nissen

Det er nemlig et godt spørgsmål, altså hvorfor der var behov for at indføre et SI signal.
Jeg har tænkt på en yderligere mulig årsag: At en travl station kunne have to tog tættere på hinanden i indkørselsenden. Herved kunne en mere intens trafik afvikles hurtigere.

Kunne/kan der kun være max. eet SI efter et givet I? Eller kunne der være et sporskifte efter I og dermed to SI derefter - et i hver gren?

Hej

Korsør havde vel både ydre og indre SI i tresserne, jeg forestiller mig at Korsør ville være det sted, der havde det største behov, da flere tog jo ankom lige før en færgeafgang.
Man ville ikke få det fulde udbytte af den automatiske linjeblok, hvis den ikke harmonerede med stationens indkørselskapacitet.
Det er nok forarbejde til driften med MA-lyntog der er med i spillet. Ankommende MA-lyntog stoppede jo ved det indre stationsbloksignal og blev delt der.
I Korsør var der også sporskifte(r) ind til de nye godstogsspor og I-signalet havde forgreningsangivelse.
Jeg mener der er meget der taler for Korsør, især da der kun er to steder med SI i TIB 1963 som ligger uden for S-banen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak